مقالات آموزشی

فشارسنج عقربه ای

فشارسنج عقربه ای

در علوم پزشکی هم مانند همه‌ی علوم برتر دنیا، وسایلی به صورت تخصصی به کار می روند که هر یک کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند. یکی از مهم‌ترین وضروری ترین وسایل کاربردی در علم پزشکی که از قدیم تا امروز مورد توجه همه پزشکین  در این عرصه قرار گرفته است، دستگاه های فشارسنج میباشد که وظیفه بسیار حیاتی و تعیین کننده دقیق فشار خون را به عهده دارد. در این مقاله به
ویژگی ، دقت اندازه گیری و صفحه دیافراگم فشارسنج عقربه ای می‌پردازیم
.

فشارسنج عقربه ای و یژگی آن

فشارسنج عقربه ای از پر مصرف ترین و متداول ترین دستگاه سنجش فشار خون میباشد. فشارسنج عقربه ای از یک کیسه باد تشکیل شده است که به وسیله‌ی یک تلمبه پر میشود و در واقع تا جایی ادامه دارد که با وارد آوردن فشار بر روی شریانها آن ها را میبندد. در این دستگاه فنردار، فشار هوا موجب حرکت عقربه روی صفحه خواهد شد و به این صورت فشار خون را نشان خواهد داد.

ویژگی فشارسنج عقربه ای

همانطور که از
نامش پیدا است، فشارسنج
عقربه ای برای برای نشان دادن اطلاعات، از صفحهای مدرج به شکل عقربه ای کمک میگیرد.

در هنگام خرید یک فشارسنج عقربه ای به قسمتهای اصلی آن از جمله پمپ پلاستیکی، کاف، دیاگرام، صفحه عقربه ای و گوشی آن توجه خاصی داشته باشید. معمولا در هنگام خرید خود فروشنده بخش‌های مختلف دستگاه را تست خواهد کرد، ولی اگر این کار فراموش
شد
خودتان حتما وسیله را تست نمایید.

 اگر در حیطه‌ی استفاده از فشارسنج عقربه ای حرفهای هستید، در صورت مشاهده هر نوع مشکل در دستگاه از خریداری آن بپرهیزید. زیرا فشارسنج عقربه ای قرار است فشار خون افراد را اندازه گیری نماید، اگر اشتباهی در این اندازه گیری به وجود آید عواقب بسیار بدی را به همراه خواهد داشت.

دقت اندازه گیری

فشارسنج عقربه ای همان طور که گفته شد دقت اندازه گیری بالایی دارد. اگر به طرز صحیح از این وسیله استفاده کنید، به طور میانگین در ۹۰ درصد مواقع فشار را به شکل دقیق نمایش خواهد داد.

دستگاه فشارسنج عقربه ای در مقایسه با فشارسنج های دیجیتال از خطای کمتری برخوردار است، ولی به نظر میرسد که در آینده فشارسنج های دیجیتال هم بتوانند کیفیت بالای اندازه گیری را همچون فشارسنج های عقربه ای ارائه دهند.

صفحه دیافراگم

گوشی طراحی شده در فشارسنج عقربه ای باید دارای ویژگی حذف صداهای غیر ضروری باشد. بسیاری از انواع این وسیله‌ها طوری طراحی شدهاند که خود گوشی توسط صفحه دیافراگم می‌تواند به شکل کاملا هوشمند صداهای مزاحم اطراف را حذف کرده و صدای واضح و قابل قبولی را بشنویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید