مقالات آموزشی

گوشی پزشکی و انواع آن

گوشی پزشکی و انواع آن

در حال حاضر، تجهیزات پزشکی تا حدود بسیار زیادی در درمان و معالجه بیماران موثر واقع شده‌اند؛ گوشی پزشکی یکی از پرکاربردترین وسایل و تجهیزاتی بوده که از زمانهای گذشته تا به الان با پذیرفتن تغییراتی، روز به روز بر قابلیت‌ها و
کاربردهایش
افزوده شده است. در این مقاله به
انواع ، کاربرد و تشخیص بیماری قلبی توسط گوشی پزشکی می‌پردازیم
.

بیشتر بخوانید: نبولایزر چیست؟

گوشی پزشک چیست؟

گوشی پزشکی یکی از پر کاربردترین تجهیزات پزشکی بوده که در تشخیص دقیق بیماریهای حساس قلبی و ریوی به پزشکان و متخصصان کمک بسیار زیادی کرده است.

استتوسکوپ (stethoscope) یا گوشی پزشکی، یک تجهیز پزشکی بوده که توسط آن شنیدن صداهای داخل بدن امکان پذیر خواهد شد. به طور کلی می‌توان
گفت که
عمل گوش دادن یا همان auscultate
تنها کاری است که به واسطه‌ی این گوشی میتوان انجام داد.

ممکن است شنیدن
اصوات
درون بدن توسط وسیلهای بسیار ساده، کمی دم دستی به نظر بیاید. ولی هنگامی که بر روی شکل و ساختار این گوشی متمرکز شویم، متوجه خواهیم شد که جز به جز گوشی طبی، آن را به یک وسیلهی پر کاربرد در دنیای پزشکی تبدیل کرده است.

کاربرد گوشی پزشکی

به طور حتم هر فردی برای یک بار هم که شده، به هنگام مراجعه به پزشک معالج، گوشی پزشکی را در مطب پزشک مشاهده کرده است؛ گوشی پزشکی به عنوان عضوی ثابت در اختیار پزشکان قرار دارد.

صدای ریهها، رودهها، جریانهای خونی شریانی و وریدی و قلب، به وسیله‌ی گوشی پزشکی شنیده شده و سپس پزشک بر اساس آنها، بیماری ها و اختلالات را تشخیص خواهد داد.

تشخیص بیماری قلبی از روی صدای
آن

ممکن است گاهی توسط گوشی پزشکی، پزشک در مواردی با شنیدن اصوات خاصی که از سمت قلب شنیده می‌شود، به وجود بعضی از بیماریهای خاص همچون بیماریهای مادرزادی و دریچه قلب پی ببرد.

قلب هر شخص عادی، دارای ۴ دریچه می‌باشد
که
توسط این دریچهها و نواحی مربوط به آنها می توان به صدای قلب شخص بیمار گوش داد.

 هنگامی که به صدای قلب سالم گوش می‌دهید تنها دو حالت صدا به گوش خواهد رسید؛

پوم، صدای اول و بعد از آن تاک، صدای دومی خواهد بود که از قلب شنیده خواهد شد.

چنان چه صداهایی جز از این دو حالت به گوش برسد، بیانگر وجود عارضه های قلبی است که باید پزشک، بیمار را وارد مرحله درمان کند.

 در واقع بین پوم و تاک، توقف و شنیدن صداهای اضافی هشداری از وجود عارضههای قلبی را به شخص و پزشک میدهد.

گوشوارههای لاستیکی، در گوشی های پزشکی موجب میشود

دیدگاهتان را بنویسید