مقالات آموزشی

کفش طبی چیست و چه کاربردی دارد؟

کفش طبی چیست و چه کاربردی دارد؟

احتمالا این جمله معروف را شنیده اید که می‌گویند: “پا قلب دوم استو برای این که بهترین مراقبت را از پاهای خود داشته باشیم، لازم است که در انتخاب کفش دقت کرده و بهترین و مناسبترین کفشی را که احساس راحتی خوبی با آن دارید را انتخاب نمایید. در این مقاله به
ویژگی ، مزایا و انواع کفش طبی می‌پردازیم
همراه فروشگاه اینترنتی هانیلو باشید.

کفش طبی و ویژگی آن

هنگامی که صحبت از کفش طبی می‌شود، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این کفش‌ها، مخصوص افراد مسن بوده و یا افرادی که در ناحیه پا و کمر دچار آسیب هستند، طراحی و تولید شده است.

هرچند که این کفش‌ها به طور خاص برای پشتیبانی از ساختار پا و ستون فقرات طراحی شده‌اند و افرادی که در ناحیه پا و کمر دچار مشکل هستند، به سراغ کفش طبی می‌روند. اما این موضوع دلیل نمی‌شود که افراد دیگر از این مدل کفش‌ها استفاده نکنند.

به بیانی دیگر، لازم است که واژه کفش طبی و اصطلاح انگلیسی آن یعنی کلمه ارتوپدی (orthopedic) را مورد بررسی قرار دهیم. اورتو (Ortho)
یک کلمه با ریشه یونانی است که به معنایصحیح و درستبوده و پدی (pedic)
در زبان یونانی بهمعنی پامی‌باشد. بنابراین کلمه ارتوپدی به معنیپا صحیح و سالماست.

ویژگی کفش طبی

کفش‌های ارتوپدی یا کفش‌های طبی، دارای ویژگی‌های خاص هستند، این ویژگی‌ها کفش‌ها را از کفش‌های معمولی متمایز کرده است. ممکن است این ویژگی‌ها برای هر فردی مناسب باشد. در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

کفی متحرک

یکی از اصلی ترین ویژگیهای کفش طبی، متحرک بودن کفی کفش می‌باشد. زیرا بعضی از افراد باید از کفیهای سفارشی و مخصوص به خود استفاده کنند و کفشهای طبی این قابلیت را دارند که، کفی کفش را تغییر داده و جایگزین نمود.

سایز بندی متنوع

بسیاری از کفشهای طبی در سایز بندیهای مختلف و با عرض بیشتر نسبت به کفشهای معمولی، تولید میشوند تا همه افراد بتوانند متناسب با اندازه طبیعی پاهای خود، کفش طبی ایده آل خود را پیدا کنند.

پاشنه استاندارد

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشت، پاشنه کفش می‌باشد. بدون پاشنه بودن کفش و یا داشتن پاشنه بلند، هر دو به یک اندازه برای پاها مضر بوده باعث آسیب رساندن خواهند شد. کفشهای طبی دارای پاشنه استاندارد بوده و معمولا اندازه آن در حدود 2 تا 4 سانتی متر می‌باشد.

مزایای کفش طبی

کفش های طبی، کارکرد پزشکی دارند و به همین علت، تفاوت عمده‌ای با کفش‌های معمولی و روزمره دارند. هرچه ساختار پا، دارای ناهنجاری بیشتری باشد، احتمال استفاده از این کفش‌ها افزایش می‌یابد. به طور خاص بهتر است ، افرادی که از مشکلات و بیماری‌هایی که اشاره می‌کنیم رنج می‌برند، از کفش طبی استفاده نمایند:

    • افرادی که از درد پاشنه رنج میبرند.
    • افرادی که کف پاهای صاف داشته و هیچ قوسی در کف پاهای آن‌ها وجود ندارد.
    • افرادی که پاهای متورم دارند.
    • افرادی که دارای پینه پا هستند.
    • افرادی که انگشت پایشان به طور دائم به سمت پایین خم شده و در اثر فشار کفش نیز بیشتر میشود.
    • افرادی که دارای خار پاشنه هستند.
    • افراد دیابتی هستند.
    • افرادی که آرتروز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید