مقالات آموزشی

تب سنج چیست ؟ راهنمای خرید و طریقه استفاده از تب سنج

تب سنج چیست؟

امروزه با شیوع ویروس کرونا و انتقال آن از فردی به فرد دیگر،  یکی از وسایل بسیارضروری برای انداره گیری تب و تشخیص بیماری،  تب سنج ها هستند  زیرا یکی از مهمترین علائم بیماری و روش‌ تشخیص آن داشتن تب بالا است. از این رو خرید تب سنج ها در هر خانه ای نیاز است.در این مقاله نکاتی درباره تب سنج ها و نحوه خرید آن ذکر می‌شود پس  با ما همراه باشید.

تب، واکنش دفاعی بدن و علامت یک بیماری است و در واقع بیماری به حساب نمی‌آید، تب ممکن است به دلایل مختلف عفونی یا غیرعفونی ایجاد شود و در کودکان می‌تواند علامت بیماری مهمی باشد. درجه حرارت طبیعی بدن هنگامیکه از طریق دهان اندازه گرفته شود،حدود ۳۷ درجه سانتی گراد است. درجه حرارتی که از طریق مقعد گرفته می شود معمولا یک درجه بالاتر از حرارت دهانی است.

بنابراین درجه حرارت طبیعی اندازه گیری شده از این طریق ۳۸ درجه است. برای اندازه گیری دمای بدن در هنگام تب از دماسنج های بدن یا تب سنج استفاده می شود. این دماسنج ها دمای بدن را از راه های مختلفی اندازه می گیرند و شما را در سهولت درمان فرد بیمار یاری می کنند. 


تب بالا، سرفه خشک، تنگی نفس، بی‌حالی و سردرد  از جمله شایع‌ترین علائم کووید – ۱۹ بوده که در مواردی در بزرگسالان و کودکان با اسهال، استفراغ و دل درد نیز همراه است.

در بسیاری از کشورها  و ایران برای تشخیص  بیماری کرونا و جلوگیری از انتقال آن به افراد دیگر تب آن ها چک می‌شود . ممکن است تا کنون نیازی به استفاده از تب سنج ها نداشتید اما این روزها برای رفع استرس و دلهره ، استفاده از تب سنج ها ضرورت دارد.

دمای بدن انسان در طول ساعات مختلف شبانه‌روز، کمی تغییر می‌کند و معمولا هنگام عصر بین نیم تا یک درجه بالاتر است.میزان تب برای کرونا براساس  روش اندازه‌گیری پیشانی ۳۸.۵ درجه سانتی‌گراد و بالاتر، زیر زبان ۳۸.۵ درجه سانتی‌گراد و بالاتر و زیر بغل ۳۷.۸ درجه سانتی‌گراد و بالاتر است.در ادامه با  انواع تب سنج ها آشنا می‌شوید.


آشنایی انواع تب سنج ها


دماسنج جیوه‌ای

دماسنج را ضدعفونی و رو به پایین تکان بدهید تا جیوه حداقل تا سطح ۳۵.۳ درجه سانتیگراد پایین بیاید سپس آن را زیر بغل یا زیر زبان بیمار قرار دهید و بعد از سه دقیقه آن را بیرون بیاورید و سپس عدد روی تب سنج را بخوانید.
دماسنج جیوه‌ای
 

 تب سنج  نواری یا پلاستیکی

دماسنج را ۶۰ ثانیه روی پیشانی قرار دهید و از روی تغییر خطوط و رنگ آن‌ها درجه حرارت را بخوانید. این تب سنج کاربرد آسانی دارد، ولی دقتش به اندازه سایر دماسنج‌ها نیست.

تب سنج نواری یا پلاستیکی

دماسنج دیجیتال لمسی

بسته به نوع طراحی این دماسنج‌ها را می‌توان در مقعد، زیر زبان، زیر بغل با گوش استفاده کرد. برای استفاده از این دما سنج  ابتدا آن را تمیز و ضد عفونی کنید و سپس دست‌های خود را با آب گرم و صابون شستشو بدهید. پس از استفاده از دماسنج لمسی آن را حتما تمیز کنید و پنج دقیقه قبل از سنجش میزان دمای بدن نباید چیزی بخورد یا بنوشد.
 
دماسنج دیجیتال لمسی

دیجیتال غیر لمسی

این دماسنج‌ها از طریق لیزر با کمی فاصله از سطح پیشانی ظرف یک تا سه ثانیه درجه حرارت بدن را نمایان می‌کند.
 
تب سنج دیجیتال گوشی

تب سنج دیجیتال گوشی

این دماسنج از اشعه مادون قرمز برای اندازه گیری دمای بدن از طریق مجرای گوش استفاده می‌کند و نسبت به دیگر دماسنج‌های دیجیتال دقت بیشتری دارد. نوک دماسنج را درون کانال گوش قرار دهید. نتیجه اندازه گیری ظرف یک ثانیه به دست می‌آید.

تب سنج مادون قرمز

خرید تب سنج

تب سنج‌های مادون قرمز، حرارت و گرمایی را اندازه می‌گیرند که از بدن منعکس می‌شود. بعضی از انواع این تب سنج‌ها می‌توانند در عرض یک تا سه ثانیه، دمای بدن را اندازه بگیرند. موضوع مهمی که باید به آن در خرید تب سنج مادون قرمز توجه کنید، این است که قیمت این نوع بیشتر از موارد دیگر است. در حالی که دقت‌شان لزوما بیشتر نیست. از این نوع تب سنج می‌توان در قسمت‌هایی مانند پیشانی و گوش استفاده کرد. بعضی از انواع آن را هم می‌توان با فاصله‌ای اندک در حدود دو یا سه سانتی‌متری پیشانی نگه داشت و درجه تب را اندازه گرفت.

راهنمای خرید تب سنج ها

با وجود گزینه‌های مختلفی از تب سنج‌های موجود در بازار باید به سراغ خرید چه مدلی بروید؟ خرید تب سنج دیجیتالی؟ مادون قرمز؟ معمولی؟ با وجود تنوع، انتخاب کمی چالش‌برانگیز می‌شود. فرقی نمی‌کند که چه مدلی از تب سنج را خریداری می‌کنید، کالایی که می‌خرید باید ویژگی‌هایی را داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

خرید تب سنج برای کودکان زیر ۳ سال

آکادمی پزشکان اطفال آمریکا (AAP)، استفاده از تب سنج‌های مقعدی را برای کودکان زیر ۳ سال توصیه می‌کند. زیرا صحت و دقت‌شان بیشتر است و راحت‌تر می‌توانید کار اندازه‌گیری دمای بدن کودکان را با آن انجام بدهید. برخی از انواع تب سنج هم زیر بغل قرار می‌گیرند و شاید استفاده از آنها نسبت به تب سنج‌های مقعدی ساده‌تر باشد اما در مقایسه، دقت کمتری دارند.  مثلا اگر دمایی که دماسنج‌های زیر بغل نشان می‌دهند در دو بار اندازه‌گیری بالاتر از ۳۷ درجه است باید یک بار دیگر دمای بدن کودک را با تب سنج مقعدی اندازه بگیرید تا از صحت دما مطمئن شوید.

خرید تب سنج برای کودکان بالای ۳ سال

در این طیف سنی، خرید تب سنج دهانی مشکلی ندارد. البته بعضی از کودکان نمی‌توانند تب سنج را به مدت طولانی در دهان‌شان نگه دارند و به همین خاطر، دقت سنجش دما و تب کاهش پیدا می‌کند. برای این دسته از کودکان، تب سنج‌های گوشی که در گوش قرار می‌گیرند هم گزینه خوبی هستند. البته کار با تب سنج گوشی کمی سخت است. از این نظر که مکان قرار دادن آن باید به دقت انتخاب شود. در غیر این صورت، ممکن است، نتایجی متفاوت از سنجش دمای دو گوش به دست بیاورید. تب سنج‌های دهانی و مادون قرمز می‌توانند برای سنجش تب نوجوانان و بزرگسالان مفید واقع شوند.

ویژگی‌های مهم تب سنج که باید قبل از خرید در نظر بگیرید

مشخصات

خواندن تب سنج‌های دیجیتالی از ۱۰ تا ۸۰ ثانیه طول می‌کشد. اما زمان لازم برای خواندن تب از روی تب سنج‌های مادون قرمز یک تا سه ثانیه است. البته همان‌طور که گفته شد، این مزیت، دلیلی بر این نیست که صحت اندازه‌گیری تب سنج‌های مادون قرمز بیشتر است.

ایمنی وسیله

اگر در منزل‌تان، کودک دارید باید حواس‌تان باشد که بعضی از تب سنج‌ها طوری طراحی می‌شوند که دارای الحاقات و اجزای کوچک خطرناک برای بچه‌ها هستند. بهتر است به سراغ گزینه‌هایی بروید که ساختار ساده‌تر و بی‌خطرتر دارند یا حواس‌تان باشد که وسیله را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

سخن پایانی

اگر به فکر خرید تب سنج افتاده اید، پیشنهاد ما خرید دو تب سنج است یکی را برای تب سنج دهانی و دیگری را برای بقیه نواحی بدن استفاده کنید. فروشگاه هانیلو عرضه کننده  انواع تب سنج ها و سایر تجهیزات پزشکی در خدمت شماست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید